Ahr-radweg 2024

Vandaag zijn we weer terug in het Ahr-dal, 3 jaar na de watersnoodramp in 2021. Langs de hele Ahr bruist het van de activiteiten om het gebied te herbouwen. We verkennen nu het midden traject van de Ahr, van Ahr-Bruck tot Antweiler, een afstand van ongeveer 20 km.

Het Ahr-tal heeft een dringende behoefte aan toeristen, ook al zijn ze aan het herbouwen met de winkel open. Daarom schrijf ik dit bericht om die omgeving te promoten.

De brug bij Ahr-Bruck, met de kerk die al eeuwen hoog genoeg staat om alle rampen te doorstaan. De nieuwere kerk die direct langs de Ahr is gebouwd, moet worden afgebroken.

De route start in Ahr-Bruck. Dit is het eindpunt van de trein, vanaf de Rijn. Het grootste deel van het huidige spoortraject is verwoest. Vooral bruggen zijn weggespoeld of ontzet geraakt. Op dit moment wordt langs het hele traject gewerkt aan herstel. De opzet is dat de trein eind 2025 weer tot Ahr-Bruck kan rijden. Dat is een prestige project van de DB vertelde de wijnverkoper in Mayschoss.

Vroeger liep die trein van Ahr-Bruck nog door naar Trier aan de Moezel. Een deel van de Ahr-radweg loopt over dat oude spoortraject, lekker vlak !

Het fietspad volgt de rivier op de voet. Op trajecten waar de reguliere radweg niet beschikbaar is, is vaak een herstel route aangegeven, een ersatz weg.

Last Updated on 2024-06-04 20:05 by harrr